http://www.titanic.prv.pl Historia statku
Historia statku Titanic
 

Mityczne Tytany

Titanic - nazwa pochodzi z greckiej mitologii i przypisywana jest mitycznym Tytanom, gigantycznym stworom o wielkich rozmiarach, sile i mocy. Tytani zostali ostatecznie obaleni przez olimpijskich bogów. Słowo "tytan" w języku polskim oznacza - 'osobę ogromnych rozmiarów lub posiadającą wielką siłę charakteru; olbrzyma, giganta', a wyrażenie "tytaniczny" oznacza 'przekraczający normalne siły ludzkie, potężny, kolosalny, wytrzymały, olbrzymi, nieprzeciętny, nadludzki'. Pomysłodawcą tej nazwy był Bruce Ismay

 
 
Bruce Ismay
reprezentujący linie "White Star". Od tej pory Titanic stał się znakiem firmowym linii White Star.

Trzy liniowce R.M.S (Royal Mail Stemships), były nazywane odpowiednio: Olympic, Titanic i Gigantic, (współcześnie znany jako Britannic). Tradycją linii "White Star", było nadawanie przymiotnikowych nazw tym ogromnym statkom z przyrostkiem w nazwie "ic", w ten sposób określano moc i potęgę tych monstrualnych parowców. Te trzy kolosalnych

  rozmiarów statki zapowiadały nawą erę, erę triumfu transatlantyckich parowców. Wszystkie te statki maiły być praktycznie identycznych rozmiarów i kształtów, ale Titanic jako jedyny maił być prawdziwie lśniącą gwiazdą.  


Thomas Andrews


Projekt statku

29 lipca 1908 r. przedstawiciele White Star Line z Brucem Ismayem na czele przybyli do stoczni Harland and Wolff w Belfaście i przedstawili wstępną koncepcję i plany budowy statków. Twórcą dokładnych planów statków był Thomas Andrews naczelny kierownik i rysownik w stoczni Harland and Wolff. Andrews dokładnie nadzorował praktycznie każdy detal statku, oraz projekt dziewiczego rejsu Titanica. To przedsięwzięcie miało być zwięczeniem, a zarazem największym osiągnięciem jego kariery.

 
Idealny kapitan

Na stanowisko kapitana dziewiczej wyprawy Titanica powołano Edward J. Smitha, doświadczonego żeglarza i kapitana. Smith maił na swoim koncie przepłynięte ponad dwa miliony mil morskich pod banderą linii White Star. Był bardzo sławny i ceniony zarówno wśród załogi, jaki i

 
Edward J. Smith
pasażerów, nawet kiedyś ktoś nazwał go: "Milionerowym Kapitanem". Smith został przeniesiony na Titanica z Olympica, aby po 26 latach pracy dla White Star Line dowodzić swoim ostatnim rejsem zanim mając 62 lata przejdzie na emeryturę.

Smith miał doskonałą reputację, cieszył się zaufaniem pasażerów opartym na jego wielo letnim doświadczeniu. Zapytany o swoją karierę odpowiedziałby: "Kiedy ktoś spyta mnie jak najlepiej mogę opisać swoje doświadczenia na morzu przez 40 lat, mogę jedynie powiedzieć - wspaniałe. Nigdy nie przydarzył mi się żaden wypadek czy inny incydent warty uwagi. Nigdy też nie widziałem żadnego wraku ani żaden statek

  którym dowodziłem nie zatonął, nigdy nie miałem przypadku bycia w sytuacji zagrożenia mojego okrętu, która mogłoby zakończyć się katastrofą" - dodaje.

Przybycie "Tytana"

 
Titanic opuszczający Belfast Po przeprowadzeniu kontrolnych prób i testów Titanic opuścił Belfast wieczorem 2 kwietnia 1912 roku, a następnie zawinął do portu w Southampton w Anglii przygotowując się do dziewiczego rejsu. Statek przybył z rana 3 kwietnia do nowo zbudowanego doku "White Star", skonstruowanego specjalnie do zacumowania Olympica i Titanica. W prawidłowym wejściu i ustawieniu kolosalnego statku do przygotowanym doku pomagało 5 holowników. Titanic miał spędzić tydzień w porcie w Southampton na przygotowania do rejsu i załadunek. Po krótkich postojach w
 
  Cherdburgu, (Francji) i Queenstown (Irlandia), Titanic rozpocznie swoją dziewiczą podróż przez Atlantyk.

Pierwszy problem

Dziewiczy rejs Titanica był zaplanowany na 10 kwietnia. Jednakże pojawił się poważny problem, ponieważ w Southampton brakowało węgla z powodu ogólno krajowego strajku górników. Tak gigantyczna maszyna parowa wymagała ogromnej ilości tego surowca, aby móć spokojnie przepłynąć przez ocean i dotrzeć do celu. Linia White Star stanowczo utrzymywała zaplanowany termin rejsu statku i dołożyła wszelkich starań, aby szybko rozwiązać ten problem. I tak sie stało, kotły węglowe Titanica napełniono 4,427 tonami węgla pobranego od sześciu statków transportujących węgiel, które stały w portach z powodu strajku w kopalniach.

Gigantyczna pojemność

Port w Southampton był głównym punktem zaokrętowania pasażerów i załadunku towarów oraz zaopatrzenia na pierwszą wyprawę Titanica przez Atlantyk. Wyżywienie ponad dwóch tysięcy ludzi na blisko tydzień było taką prostą sprawą. Samo jedzenie i picie zawierało 40 ton ziemniaków, ponad 6000 funtów masła i ponad dwie tony kawy. Dodatkowo załadowano 20 tyś. butelek piwa i grubo ponad 15 tyśięcy litrów wody mineralnej, która miał gasić pragnienie spragnionych pasażerów Titanica. Statek mógł także przewozić setki worków pocztowych. Przedrostek 'R.M.S' oznacza "Royal Mail Steamer" (Królewski Parowiec Pocztowy) i wskazuje, że statek mógł normalnie transportować pocztę adresowaną przez Brytyjską Monarchię do Stanów Zjednoczonych.

Skok na początek strony



Strona główna
White Star Line
Stocznia w Belfaście
R.M.S Titanic
Specyfikacja statków
Dane techniczne
Pasażerowie
Przebieg rejsu
Katastrofa Titanica
Przybycie Carpathii
Geneza katastrofy
Lista pasażerów
Zdjęcia
Violet Jessop
Odnalezienie wraku
Ekspedycje naukowe
Titanic na ekranie
F.A.Q
Videos

S  i  t  e     i  n  f  o
 
O stronie
Autor strony
Napisz do mnie
Ciekawe strony

 
Copyright © 2001 - 2004 by OGre. All rights reserved. Wszelkie prawa zastrzeżone.