GóRA

Badanie okoliczno艣ci i przyczyn katastrofy

Ameryka艅skie dochodzenie

聽 聽 Ameryka艅skie 艣ledztwo w sprawie katastrofy Titanica rozpocz臋to ju偶 czwartego dnia po zatoni臋ciu statku. Dochodzenie trwa艂o od 19 kwietnia do 25 maja, 1912 roku. Sze艣ciu ameryka艅skich senator贸w przeprowadzi艂o og贸lne przes艂uchanie 82 ocalonych pasa偶er贸w i cz艂onk贸w za艂ogi, w tym 29 obywateli USA i 53 Brytyjczyk贸w. Dochodzenie prowadzi艂 senator William Alden Smith, kt贸ry przewodniczy艂 wi臋kszo艣ci przes艂ucha艅. Indagacje by艂y prowadzone niezwykle dok艂adnie i wnikliwie, a ocalonym osobom, kt贸re nie posiadaj膮cym ameryka艅skiego obywatelstwa zezwolono na pozostanie w USA. Obywatele brytyjscy, kt贸rzy uratowali si臋 z katastrofy otrzymali wezwania s膮dowe w celu wyja艣nienia okoliczno艣ci zatoni臋cia Titanica, zawieraj膮ce nakaz powrotu do Anglii. Nied艂ugo potem, 20 kwietnia 1912 roku, 29 brytyjskich obywateli powr贸ci艂o do Anglii na pok艂adzie liniowca Lapland. Z powodu niedopatrzenia pi臋ciu ocala艂ych cz艂onk贸w za艂ogi nie otrzyma艂o wezwania na przes艂uchanie, przez co pozostali w Nowym Yorku. Brytyjski marsza艂ek Barrett zosta艂 pos艂any z misj膮 zatrzymania statku Lapland w Sandy Hook i zawr贸cenia po brakuj膮c膮 pi膮tk臋 desygnowanych cz艂onk贸w za艂ogi Titanica.

聽 聽 Z kolei Bruce Ismay, dyrektor naczelny The White Star Line nakazem senator贸w zosta艂 przymusowo zatrzymany w USA. Jego wnikliwe przes艂uchanie oraz zeznania by艂y - z punktu widzenia ameryka艅skiej komisji prowadz膮cej dochodzenie w sprawie katastrofy Titanica - bezcennym 藕r贸d艂em informacji. Kilkukrotnie wzywany na przes艂uchania razem z Ismayem by艂 Philip A.S. Franklin, wiceprezes przedsi臋biorstwa International Mercantile Marine Co, kt贸re by艂o w艂a艣cicielem statku RMS Titanic. 2 maja Ismay oraz zatrzymana w Sandy Hook pi臋cioosobowa grupa cz艂onk贸w za艂ogi Titanica ostatecznie powr贸ci艂a do Anglii na pok艂adzie statku Adriatic. 11 maja dotarli na przes艂uchania do Liverpoolu.

聽 聽 Ameryka艅scy senatorowie sporz膮dzili 19-stronicowy ko艅cowy raport na podstawie wersji zdarze艅, opowiedzianych przez ocala艂ych pasa偶er贸w. Raport wskazywa艂 m. in. na uchybienia, zwi膮zane z akcj膮 ratunkow膮 oraz ewakuacj膮 z ton膮cego Titanica. Zwr贸cono g艂贸wnie uwag臋 na nie wype艂nienie szalup ratunkowych dostateczn膮 ilo艣ci膮 os贸b oraz na zbyt ma艂膮 liczb臋 艂odzi ratunkowych na pok艂adzie statku, zdoln膮 zagwarantowa膰 miejsca dla wszystkich pasa偶er贸w oraz cz艂onk贸w za艂ogi. Raport pot臋pi艂 r贸wnie偶 brak reakcji ze strony kapitana statku Californian, kt贸ry znajdowa艂 si臋 w pobli偶u Titanica i nie reagowa艂 na rozpaczliwe sygna艂y oraz wo艂anie o pomoc.

Brytyjskie 艣ledztwo

聽 聽 W mi臋dzy czasie, osobne dochodzenie w sprawie katastrofy statku Titanic przeprowadzi艂a tak偶e Wielka Brytania pod przewodnictwem Lorda Merseya, komisarza zespo艂u badaj膮cego wraki statk贸w. Dochodzenie odby艂o si臋 mi臋dz 2 maja a 29 czerwca 1912 r. W wyniku przeprowadzonych bada艅, dnia 30 lipca 1912 roku og艂oszono publicznie, 偶e przyczynami zatoni臋cia oraz tragicznymi skutkami katastrofy Titanica by艂y: nadmierna pr臋dko艣膰 statku oraz niedostateczne zape艂nienie wszystkich dost臋pnych miejsc w szalupach ratunkowych. Szczeg贸lnie surowo komisarze brytyjscy skrytykowali dyskryminacj臋 pasa偶er贸w trzeciej klasy, podczas ewakuacji. Krytyka dotkn臋艂a r贸wnie偶 kapitana parowca Californian, kt贸ry znajdowa艂 si臋 w najbli偶szym po艂o偶eniu Titanica. Na szczeg贸lne pot臋pienie zas艂ugiwa艂 fakt nie podj臋cia przez za艂og臋 Californiana 偶adnych dzia艂a艅, maj膮cych na celu udzielenie pomocy pasa偶erom ton膮cego statku.
聽 聽 W zaleceniach przyj臋tych do raportu komisji brytyjskiej, domagano si臋 r贸wnie偶 poprawy system贸w bezpiecze艅stwa na statkach pasa偶erskich, czyli konstrukcji bardziej wodoszczelnych przedzia艂贸w oraz lepszych szkole艅 dla oficer贸w wachtowych. Lord Mersey szczeg贸lnie pot臋pi艂 nie艣cis艂e przepisy morskie z roku 1894, dotycz膮ce liczby 艂odzi ratunkowych na statkach pasa偶erskich. Na kanwie tragicznych wydarze艅 do jakich dosz艂o na oceanie Atlantyckim w nocy z 14 na 15 kwietnia 1912 roku, lord Mersey z艂o偶y艂 wniosek i poleci艂 priorytetow膮 zmian臋 przepis贸w, dostosowuj膮cych liczby wymaganych szalup ratunkowych do wielko艣ci statku oraz liczby pasa偶er贸w.