Publikacja biografii członków załogi statku
RMS Titanic otwiera zupełnie nowy rozdział na stronie. Jest to
Encyklopedia Titanica przedstawiająca życiorysy, zdjęcia oraz ciekawostki dotyczące osób związanych bezpośrednio z historią oraz dziewiczym rejsem najsłynniejszego parowca świata. Encyklopedia zawiera przede wszystkim obszerne opisy wydarzeń tragicznej nocy z 14 na 15 kwietnia 1912 roku, kiedy
Titanic zatonął na Atlantyku po kolizji z górą lodową, przedstawione oczami osób ocalałych z katastrofy.
Oficerowie, którzy zostali powołani na pokład
Titanica, aby odbyć statkiem pierwszy transatlantycki rejs stanowili elitę wśród załogi brytyjskiego armatora White Star Line. Nie były to przypadkowe osoby, a raczej znakomita mieszanka doświadczenia, umiejętności oraz charakterów. Dla każdego z nich z pewnością podróż największym ówcześnie statkiem pasażerskim była nieprawdopodobnym przeżyciem.
Z relacji składanych przez oficerów dowiemy się m. in. o nieoczekiwanym zamieszaniu w obsadzie stanowiska naczelnego oficera, jakie tuż przed rejsem
Titanica powstało wśród najwyższych rangą oficerów. Kto był inspiratorem tej zmiany i czy mogła ona mieć wpływ na tragiczny los
Titanica? Również sama akcja ratunkowa prowadzona przez oficerów pokładowych budziła wiele kontrowersji. Z pewnością nie ustrzeżono się wielu błędów. Czy można było w jakiś sposób zapobiec tej katastrofie? Na te oraz wiele innych pytań ukryta jest odpowiedź w biografiach poszczególnych członków załogi.
Oficerowie Titanica
Edward John Smith "milionerowy" kapitan, cieszący się nienaganną opinią, obdarzony przez pasażerów ogromnym szacunkiem i bezwzględnym zaufaniem. Pierwszy rejs
Titanica, któremu przewodził miał być niejako nagrodą i zwieńczeniem jego bogatej, naznaczonej pasami sukcesów kariery zawodowej. Kapitan Smith w godzinie próby zachował się godnie, z prawdziwym żeglarskim honorem pozostał na posterunku do samego końca.
Czytaj więcej.
Naczelny oficer Henry Tingle Wilde był niestety jednym z tych, którzy zbyt dosłownie potraktowali rozkaz kapitana Smitha, dotyczący ewakuacji z pokładu tonącego
Titanica wyłącznie kobiet i dzieci. Wilde celowo przymknął oko w chwili, gdy doszło do kontrowersyjnego ocalenia dyrektora naczelnego linii White Star - Brucea Ismaya, kiedy ten mimo zakazu wskoczył do łodzi ratunkowej, tuż przed jej opuszczeniem na wodę.
Czytaj więcej.
Na podziw i uznanie zdecydowanie zasługuje heroiczna postawa pierwszego oficera Williama Murdocha, który odważnie oraz z pełnym zaangażowaniem ratował z pokładu tonącego
Titanica nie tylko kobiety i dzieci, ale również mężczyzn. To on pełnił służbę na mostku kapitańskim w chwili zderzenia statku z górą lodową oraz wydał komendę:
Cała wstecz! Czytaj więcej.
Z obszernej biografii drugiego oficera statku
RMS Titanic Charlesa Lightollera dowiemy się szczegółowo, jak przebiegała akcja ratunkowa od momentu feralnego uderzenia w górę lodową. Lightoller cudem uratował się z katastrofy
Titanica jako najwyższy rangą oficer pokładowy. Był również ostatnią osobą, która została zabrana na pokład
Carpathii, statku który o świecie przybył po rozbitków.
Czytaj więcej.
10 kwietnia 1912 r. Herbert John Pitman trzeci rangą oficer pokładowy
Titanica pełnił służbę na mostku kapitańskim przy kołach sterowych statku. Pitman był jednym z niewielu członków załogi, którzy chcieli zawrócić szalupę po rozbitków, znajdujących się w wodzie. Zamiar ten spotkał się jednak ze zdecydowanym sprzeciwem pasażerów, znajdujących się w jego łodzi.
Czytaj więcej.
Funkcję nawigatora na statku
RMS Titanic pełnił czwarty oficer Joseph Boxhall. To właśnie on odpalał rakiety świetlne z pokładu tonącego liniowca. Próbował również wezwać pomoc poprzez nadawanie alfabetem Morsa sygnału ratunkowego S.O.S. Oficer Boxhall był również tą osobą, która przekazała kapitanowi
Carpathii Arturowi Rostornowi informację, że Titanic poszedł na dno około godziny 02:30.
Czytaj więcej.
Ocena działań podjętych w trakcie katastrofy
Titanica przez piątego oficera Harolda Lowe należy do bardzo kontrowersyjnych. Jego łódź ratunkowa, jako jedyna powróciła do kłębowiska umierających w lodowatej wodzie rozbitków, w poszukiwaniu pozostających przy życiu pasażerów. Lowe w trakcie śledztwa badającego okoliczności katastrofy
Titanica przyznał otwarcie, że w trakcie akcji ratunkowej oddał strzał z broni palnej w kierunku tonącego statku.
Czytaj więcej.
Najmłodszym oficerem na pokładzie
Titanica był James Moody. W momencie kolizji statku z górą lodową znajdował się na mostku kapitańskim. To on odebrał telefon alarmowy z bocianiego gniazda z informacją:
"Góra lodowa na wprost!".
Czytaj więcej.
Na uwagę zasługują również dwa nazwiska, byłego kapitana
Herberta Haddocka oraz byłego drugiego oficera
Davida Blaira. Nie płynęli oni w prawdzie na
Titanicu do Nowego Yorku, ale kierowali statkiem podczas jego krótkiej podróży ze stoczni Harland and Wolff w Belfaście do portu załadunkowego w Southampton, z którego w południe 10 kwietnia 1912 r.
Titanic wyruszył w swój dziewiczy rejs.
Zachęcam serdecznie do przeczytania biografii członków załogi pokładowej statku
RMS Titanic.
Oficerowie Titanica