GóRA

David Deck BLAIR

    David Blair urodził się w 11 listopada 1874 roku w miejscowości Newport Isle of Wight w Anglii. 2 sierpnia 1905 roku poślubił Madeline Temple Mackness. Pracował zawodowo w radze drugiego oficera pokładowego statków linii White Star.

    David Blair został początkowo mianowany drugim oficerem statku RMS Titanic, jednakże na tym stanowisku w dniach 2-3 kwietnia 1912 roku odbył zaledwie krótką podróż statkiem ze stoczni Harland and Wolff w Belfaście do portu załadunkowego w Southampton. Titanic płynął wówczas pod kierownictwem kapitana Herberta Haddocka.
    Na kilka dni przed inauguracyjnym rejsem Titanica, decyzją armatora doszło do kilku kluczowych zmian w obsadzie kardy oficerskiej. Swoje stanowisko na rzecz Charlesa Lightollera stracił m. in. David Blair. W liście adresowanym do swojej bratowej napisał o rozczarowaniu, jakie go spotkało w związku z utratą stanowiska oficerskiego na Titanicu: "To wspaniały statek, czuję ogromne rozczarowanie, że nie popłynę w jego dziewiczym rejsie."

    9 kwietnia oficer Blair opuszczając w pośpiechu pokład Titanica omyłkowo zabrał ze sobą klucz od szafki, znajdującej się w bocianim gnieździe. To w niej prawdopodobnie przechowywane były lornetki. Podejrzewa się również, że Blair mógł zabrać lornetkę z bocianiego gniazda do swojej kabiny. Charles Lightoller, który następnie przejmował obowiązki Blaira, a tym samym jego kajutę był nieświadomy tego faktu. Okoliczność ta mogła mieć niebagatelny wpływ na późniejsze tragiczne wydarzenia, związane z katastrofą statku Titanic.


    Marynarz Frederick Fleet, który feralnej nocy 14 kwietnia pełnił wachtę w bocianim gnieździe, w trakcie kolizji statku z górą lodową zeznał podczas Amerykańskiego dochodzenia, że ani oficerowie, ani żaden z członków załogi nie był w stanie odnaleźć lornetki, ponieważ nikt z nich nie wiedział, gdzie ona jest. Być może gdyby oficer Blair nie zabrał ze sobą wiedzy o tym, gdzie są one przechowywane marynarze w porę spostrzegliby zagrożenie na kursie Titanica.

    W 1914 roku, podczas I Wojny Światowej Blair wraz z Lightollerem służyli razem na pokładzie statku Oceanic, kiedy ten osiadł na mieliźnie. Blair, pełnił w tym czasie funkcję nawigatora. W toczącej się w tej sprawie postępowaniu przed sądem wojennym, Blair wziął na ciebie całą winę za ten wypadek.

    David Blair zmarł 10 stycznia 1955 roku. Ostatni statek, na którym służył nosił nazwę Teutonic.